Gdańskie lotnisko
Junkers F-13 "Danziger Post"
Lotnisko na terenie dawnego placu ćwiczeń wojskowych we Wrzeszczu zostało założone około 1910 roku przez pruskie władze wojskowe, było to początkowo lotnisko wojskowe. Po zakończeniu I wojny światowej i utworzeniu Wolnego Miasta Gdańska w miejscu lotniska wojskowego utworzono cywilny port lotniczy administrowany przez gdański rząd - Senat Wolnego Miasta.
W latach 20-tych nastpił dynamiczny rozwój lotniska, które stało się portem o charakterze międzynarodowym i ważnym portem tranzytowym. Obok portu lotniczego we Wrzeszczu (Langfuhr) utworzono port lotniczy dla wodnopłatowców w Górkach Zachodnich (Westl. Neufähr) nieopodal Gdańska. Port lotniczy we Wrzeszczu obsługiwał regularne połączenia lotnicze z Berlinem, Królewcem (Königsberg), Szczecinem (Stettin), Olsztynem (Allenstein), Wrocławiem (Breslau), Kalmarem, Sztokholmem, Pragą, Moskwą, Poznaniem, Warszawą i Lwowem. W latach 1922 - 1935 obsługiwało rocznie ok. 1500 pasażerów. Port lotniczy we Wrzeszczu położony był w centrum miasta i posiadał doskonałą komunikację autobusową, kolejową i tramwajową z centrum Gdańska i z Sopotem.
Lotnisko służyło jeszcze wiele lat po zakończeniu II wojny światowej, ostatecznie zostało zamknięte w 1974 r.
Port lotniczy we Wrzeszczu.
Port lotniczy dla wodnopłatów w Górkach Zachodnich.
Wielkim wydarzeniem był przylot ogromnej, dwunastosilnikowej łodzi latającej Dorniera Do X.
Wolne Miasto Gdańsk posiadało własne samoloty, oznaczone one były literami DZ. Poniżej przedstawiono schemat malowania Junkersa F-13 latającego dla Danziger Post - poczty gdańskiej. Oznaczenie międzynarodowe gdańskich samolotów stanowiły dwa białe krzyże na czerwonym tle.
![]() ![]() | Junkers F-13 w gdańskich barwach. |
Kilka innych ciekawostek związanych z lotniskiem we Wrzeszczu.
![]() | Schemat połączeń lotniczych z Gdańska w latach 20-tych. |
![]() | Fragment rozkładu lotów Lufthansy. |
![]() | Mapa nawigacyjna lotniska we Wrzeszczu z 1938 r. |
![]() | Schemat lotniska w Gdańsku. ![]() |
Lotnisko we Wrzeszczu w 1945 r.
![]() |
![]() |