Gdańskie lotnisko


Junkers F-13 "Danziger Post"

Lotnisko na terenie dawnego placu ćwiczeń wojskowych we Wrzeszczu zostało założone około 1910 roku przez pruskie władze wojskowe, było to początkowo lotnisko wojskowe. Po zakończeniu I wojny światowej i utworzeniu Wolnego Miasta Gdańska w miejscu lotniska wojskowego utworzono cywilny port lotniczy administrowany przez gdański rząd - Senat Wolnego Miasta.

W latach 20-tych nastpił dynamiczny rozwój lotniska, które stało się portem o charakterze międzynarodowym i ważnym portem tranzytowym. Obok portu lotniczego we Wrzeszczu (Langfuhr) utworzono port lotniczy dla wodnopłatowców w Górkach Zachodnich (Westl. Neufähr) nieopodal Gdańska. Port lotniczy we Wrzeszczu obsługiwał regularne połączenia lotnicze z Berlinem, Królewcem (Königsberg), Szczecinem (Stettin), Olsztynem (Allenstein), Wrocławiem (Breslau), Kalmarem, Sztokholmem, Pragą, Moskwą, Poznaniem, Warszawą i Lwowem. W latach 1922 - 1935 obsługiwało rocznie ok. 1500 pasażerów. Port lotniczy we Wrzeszczu położony był w centrum miasta i posiadał doskonałą komunikację autobusową, kolejową i tramwajową z centrum Gdańska i z Sopotem.

Lotnisko służyło jeszcze wiele lat po zakończeniu II wojny światowej, ostatecznie zostało zamknięte w 1974 r.


Port lotniczy we Wrzeszczu.

Sterowiec "Graf Zeppelin" nad lotniskiem we Wrzeszczu.
Lotnisko we Wrzeszczu na pocz. lat 20.
Samolot z Akaflieg Danzig na lotnisku we Wrzeszczu.
Junkers F13 na lotnisku we Wrzeszczu.
Widok portu lotniczego z samolotu.
Widok portu lotniczego od strony przystanku Danzig-Flughafen.
Port lotniczy we Wrzeszczu w okolicy przystanku kolejowego Danzig-Flughafen.
Port lotniczy we Wrzeszczu.
Junkers Ju 52 Lufthansy na lotnisku we Wrzeszczu.
Port lotniczy we Wrzeszczu.
Focke Wulf 200 Lufthansy na lotnisku we Wrzeszczu.
Terminal pasażerski na lotnisku we Wrzeszczu.
Terminal pasażerski na lotnisku we Wrzeszczu.
Junkers Ju 52 Lufthansy na lotnisku we Wrzeszczu.
Pasażerowie przed wejściem na pokład Junkersa D 24 Lufthansy.
Junkersy F 13 Lloyd Ostflug i dwa Danziger Luftpost.
Junkers F 13 w barwach firmy Lloyd Ostflug.


Port lotniczy dla wodnopłatów w Górkach Zachodnich.

Port lotniczy dla wodnopłatowców Danzig-Neufähr.
Panorama portu lotniczego dla wodnopłatowców Danzig-Neufähr.
Pasażerowie wsiadający do samolotu na lotnisku w Górkach Zach..
Wodnopłaty lądowały również w Sopocie.


Wielkim wydarzeniem był przylot ogromnej, dwunastosilnikowej łodzi latającej Dorniera Do X.

Dornier Do X w Sopocie.
Pocztówka wydana z okazji przylotu Do X do Gdańska.
Inna pocztówka wydana z okazji przylotu Do X do Gdańska.
Dornier Do X w Górkach Zachodnich.
Dornier Do X nad Zatoką Gdańską.
Załoga Dorniera Do X.



Wolne Miasto Gdańsk posiadało własne samoloty, oznaczone one były literami DZ. Poniżej przedstawiono schemat malowania Junkersa F-13 latającego dla Danziger Post - poczty gdańskiej. Oznaczenie międzynarodowe gdańskich samolotów stanowiły dwa białe krzyże na czerwonym tle.

 Junkers F-13 w gdańskich barwach.



Kilka innych ciekawostek związanych z lotniskiem we Wrzeszczu.

Schemat połączeń lotniczych z Gdańska w latach 20-tych.
Fragment rozkładu lotów Lufthansy.
Mapa nawigacyjna lotniska we Wrzeszczu z 1938 r.
Schemat lotniska w Gdańsku.


Lotnisko we Wrzeszczu w 1945 r.